Održana prva Zimska škola otvorene znanosti

Na Institutu Ruđer Bošković od 10. do 14. veljače 2025. održana je prva Zimska škola otvorene znanosti u Hrvatskoj. Organizatori škole, Centar za znanstvene informacije i Odsjek za odnose s javnošću i promidžbu popularizacijskih projekata IRB-a, pripremili su edukativni program namijenjen prvenstveno djelatnicima IRB-a, ali i drugim zainteresiranim dionicima iz sustava znanosti i visokog obrazovanja, s ciljem jačanja prakse otvorene znanosti. Program je obuhvatio tri ključna tematska područja: otvoreni pristup, FAIR upravljanje istraživačkim podacima te znanstvenu komunikaciju. Sudionici su imali priliku prijaviti se za pojedina tematska područja uz obvezu sudjelovanja u cijelosti na odabranoj temi. Prva Zimska škola otvorene znanosti organizirana je u sklopu projekta PATTERN (Piloting open and responsible Activities and Trainings Towards the Enhancement of Researchers Networks), financiranog kroz program Horizon Europe.
Ciljevi i značaj projekta PATTERN
Cilj projekta PATTERN promicanje je prakse otvorenog i odgovornog istraživanja i inovacija (Open RRI) kroz razvoj i provedbu pilot-edukacija za istraživače u svim fazama karijere. Ove obuke, jačanjem prenosivih vještina istraživača, osnažit će ustanove iz sustava znanosti i visokog obrazovanja za prihvaćanje transformativnog procesa kako bi unaprijedile izvrsnost provedenih znanstvenih istraživanja, povećale kapacitete unutar Europskog istraživačkog prostora za suočavanje s društvenim izazovima te poboljšale interakciju između znanosti i društva.
U sklopu PATTERN-a identificirano je osam ključnih prenosivih vještina, koje su osnova za isto toliko modula obuke:
- Otvoreni pristup
- FAIR upravljanje istraživačkim podacima
- Građanska znanost
- Istraživački integritet
- Rodna ravnopravnost, nediskriminacija i uključivanje u istraživanje
- Diseminacija i iskorištavanje rezultata
- Znanstvena komunikacija (prema medijima i donositeljima politika)
- Upravljanje i liderstvo
Projekt okuplja 19 organizacija i ustanova iz 13 europskih zemalja, među kojima je i Institut Ruđer Bošković. Na Institutu projekt provode Centar za znanstvene informacije i Odsjek za odnose s javnošću i promidžbu popularizacijskih projekata IRB-a, koji aktivno rade na razvoju i provedbi edukacija za znanstvenike u području znanstvene komunikacije, otvorenog pristupa i FAIR upravljanja istraživačkim podacima. U sklopu prve Zimske škole otvorene znanosti Centar za znanstvene informacije posvetio se temi otvorenog pristupa i FAIR upravljanja podacima, a Odsjek za odnose s javnošću i promidžbu popularizacijskih projekata znanstvenoj komunikaciji putem društvenih mreža te komunikaciji znanstvenika s kreatorima politika.
Pripremna faza: Online tečaj o otvorenom pristupu
Na Zimskoj školi otvorene znanosti sudjelovali su znanstvenici s Instituta Ruđer Bošković, kao i polaznici iz drugih znanstvenih i obrazovnih ustanova. Prije početka same Zimske škole sudionici su imali priliku steći osnovna znanja putem online tečaja “Objavljivanje u otvorenom pristupu: suočavanje s izazovima i razotkrivanje mitova”, koji se odvijao na platformi OpenPlato. Tečaj je obuhvaćao ključne koncepte otvorenog pristupa, raspravljao o najčešćim mitovima koji se uz njega vežu te pružio korisne alate za bolje razumijevanje teme. Na taj su način sudionici bili bolje pripremljeni za praćenje predavanja i aktivno sudjelovanje u raspravama tijekom Zimske škole.


Prvi dan: Otvoreni pristup i autorska prava
Prvi dan Zimske škole otvorene znanosti bio je posvećen otvorenom pristupu i autorskim pravima. Predavačice Martina Žugaj i Lorena Palameta iz Centra za znanstvene informacije polaznicima su pružile detaljan uvid u procjenu časopisa i izdavača, prepoznavanje predatorskih časopisa te odabir pouzdanih izdavača za objavu istraživanja. Sudionici su se upoznali s fenomenom lažnih časopisa (engl. hijacked journals) i predatorskih konferencija (engl. spamferences), a kroz kontrolne liste učili su kako pravilno odabrati znanstveni časopis, izdavača ili konferenciju. Također, predstavljena su načela transparentnosti i najboljih praksi znanstvenog izdavaštva (COPE) koja pomažu istraživačima u prepoznavanju pouzdanih časopisa i izdavača.
U drugom dijelu dana sudionici su se upoznali s autorskim pravima i strategijama zadržavanja prava (engl. Rights Retention Strategy) u različitim vrstama časopisa, uključujući časopise zlatnog i dijamantnog otvorenog pristupa, hibridne časopise, preprint servere, platformu Open Research Europe i časopise na pretplatu. Kroz predavanje i diskusiju polaznici škole saznali su više o Creative Commons licencijama, predlošcima za zadržavanje autorskih prava te o provjeri usklađenosti časopisa sa zahtjevima financijera i institucijskih politika otvorenog pristupa.
Drugi dan: Zahtjevi financijera i nacionalne politike otvorene znanosti
Tema drugog dana Zimske škole otvorene znanosti bila je otvorena znanost u kontekstu zahtjeva financijera. Dr. sc. Bojan Macan iz Centra za znanstvene informacije govorio je o politikama otvorene znanosti, otvorenoj znanosti u legislativi i drugim dokumentima na razini Republike Hrvatske te o infrastrukturi za otvorenu znanost u Hrvatskoj. Polaznike je upoznao s načinima implementacije otvorene znanosti i temama koje politike otvorene znanosti obično obuhvaćaju. Sudionici su kroz praktične vježbe u grupama razmatrali kako implementirati otvorenu znanost u politike ustanova iz sustava znanosti, financijera i nadležnih tijela. Imali su priliku razmijeniti ideje i razmotriti moguće prepreke za njihovo uvođenje.
Poseban naglasak tijekom edukacije stavljen je na zahtjeve Europske komisije u sklopu programa Obzor Europa, kao i na zahtjeve Hrvatske zaklade za znanost i Instituta Ruđer Bošković u vezi s otvorenom znanošću. Polaznici su dobili detaljan uvid u pravila vezana uz objavljivanje znanstvenih radova i istraživačkih podataka, čime su stekli bolje razumijevanje obveza prema financijerima i matičnim ustanovama. Predstavljen je i alat za odabir časopisa koji omogućuje provjeru usklađenosti politike časopisa s uvjetima financiranja i zahtjevima institucije, čime olakšava istraživačima donošenje odluka o objavljivanju. Također, polaznici su upoznati s inicijativom cOAlition S, a detaljno je objašnjen Plan S i njegovih deset načela, koja zagovaraju potpunu i trenutnu otvorenost znanstvenih publikacija financiranih iz javnih sredstava.



Treći, četvrti i peti dan: FAIR upravljanje istraživačkim podacima
Posljednja tri dana Zimske škole bila su posvećena FAIR upravljanju istraživačkim podacima. Predavanja i radionice vodila je Sanja Jurković iz Centra za znanstvene informacije, koja je polaznicima približila FAIR načela te važnost njihove primjene u istraživačkoj praksi.
Prvi dio edukacije obuhvaćao je temeljne koncepte FAIR upravljanja podacima – sudionici su saznali što su FAIR načela, zašto su važna te kako povećavaju vrijednost i utjecaj istraživačkih podataka. Objašnjena je povezanost FAIR načela s otvorenosti i upravljanjem podacima te su predstavljeni alati za procjenu i poboljšanje FAIR-ifikacije podataka. Kroz interaktivne diskusije sudionici su istraživali razloge za i protiv dijeljenja podataka.
U drugom dijelu programa o FAIR upravljanju podacima polaznici su se upoznali s planiranjem upravljanja istraživačkim podacima (engl. Research Data Management, RDM). Objašnjeno je što je Plan upravljanja istraživačkim podacima – popularno zvani PUP (engl. Data Management Plan, DMP), čemu služi i što treba sadržavati kvalitetno izrađen PUP. Dr. sc. Bojan Macan polaznicima edukacije FAIR upravljanje istraživačkim podacima predstavio je zahtjeve financijera vezane za istraživačke podatke s naglaskom na zahtjeve Europske komisije i Hrvatske zaklade za znanost.





Završni dio obuke bio je posvećen praktičnom upravljanju istraživačkim podacima, gdje su sudionici naučili više o dokumentaciji podataka, metapodacima, trajnim identifikatorima i formatima datoteka. Posebno su obrađene teme objavljivanja i dijeljenja podataka, od odabira repozitorija do licenciranja podataka. Sudionici su imali priliku raditi na vlastitim Planovima upravljanja podacima, koristeći predložak Hrvatske zaklade za znanost.
Korak prema otvorenijoj i odgovornijoj znanosti
Prva Zimska škola otvorene znanosti predstavlja važan korak u jačanju kapaciteta istraživača i institucija za suočavanje s izazovima u znanstvenom istraživanju, kao i u promoviranju otvorene i odgovorne znanosti koja doprinosi većoj povezanosti znanosti i društva. U budućnosti se očekuje nastavak ovakvih edukacija kako bi se otvorena znanost još više integrirala u hrvatski istraživački prostor.
Na temelju prikupljenih znanja i iskustava projekt PATTERN razvit će preporuke za unapređenje politika otvorene znanosti, a one će biti upućene europskim i nacionalnim tijelima te relevantnim akterima u visokom obrazovanju i znanstvenim ustanovama.
FAIR načela, Institut Ruđer Bošković, open data, otvorena znanost, otvoreni istraživački podaci, otvoreni pristup, PATTERN, Zimska škola otvorene znanosti