Skip to main content

Politika otvorene znanosti u Hrvatskoj

Nacionalna politika

Institucijske politike

Politike financijera

Unatoč tome što ministarstvo nadležno za poslove znanosti i obrazovanja općenito podržava otvorenu znanost i otvoreni pristup uključivanjem u različite dokumente na nacionalnoj razini, Hrvatska još nije službeno usvojila integriranu politiku otvorene znanosti na nacionalnoj razini. Međutim, zemlja se obvezala promovirati prakse otvorenog i odgovornog istraživanja i inovacija među istraživačima te je ostvarila određeni napredak.

Godine 2021. usvojena je Nacionalna razvojna strategija Republike Hrvatske do 2030. (NN 13/2021) s ciljem jačanja konkurentnosti i inovativnosti gospodarstva kroz ulaganja u istraživanje, razvoj i inovacije, jačanje znanstvene izvrsnosti, poticanje otvorene znanosti te bolje povezivanje akademskog, istraživačkog i poslovnog sektora, a u skladu s industrijskom strategijom Europske unije. Ključni dio regulatornog okvira je Zakon o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti (NN 119/2022) koji uvodi načela poput otvorene znanosti, cjeloživotnog učenja i društvene odgovornosti te omogućuje reformu znanstvenog i akademskog sektora za prilagodbu suvremenim znanstvenim i obrazovnim potrebama. Zakon ističe da je jedan od temelja znanstvene djelatnosti otvorena znanost i javna dostupnost rezultata znanstvenih istraživanja i umjetničkog stvaralaštva.

Politike otvorenog pristupa u Hrvatskoj počele su se razvijati 2012. godine, potpisivanjem Hrvatske deklaracije o otvorenom pristupu, a ubrzo nakon toga uslijedila je podrška Rektorskog zbora Republike Hrvatske usvajanjem dokumenta Vrednovanje znanstveno-istraživačkog rada i promicanje otvorenog pristupa znanstvenim informacijama i istraživačkim podacima 2015. godine. Nekoliko zakonskih akata podržava otvoreni pristup:

  • Zakon o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti (NN 119/2022) nalaže visokim učilištima arhiviranje digitalnih verzija svih završnih, diplomskih, specijalističkih i doktorskih radova u nacionalnom repozitoriju odnosno repozitoriju visokog učilišta u roku od 30 dana od dana obrane. Međutim, ove odredbe ne naglašavaju objavu tih radova u otvorenom pristupu.
  • Zakon o pravu na pristup informacijama (NN 25/13, 85/15, 69/22) osigurava pravo na ponovnu upotrebu informacija u komercijalne i nekomercijalne svrhe, potičući javne vlasti da stvaraju i objavljuju informacije prikladne za ponovnu upotrebu na Portalu otvorenih podataka s odgovarajućim metapodacima.

“Vlada Republike Hrvatske podupire dostupnost istraživačkih podataka donošenjem politike otvorenog pristupa i akcijskih planova, kako bi se osiguralo da sve istraživačke organizacije i organizacije koje financiraju istraživanja provode politiku otvorenog stavljanja na raspolaganje istraživačkih podataka financiranih javnim sredstvima, u skladu s načelom zadane otvorenosti i koji su pronalazivi, dostupni, interoperabilni i ponovno uporabljivi, uzimajući u obzir pitanja koja se odnose na privatnost, zaštitu osobnih podataka, povjerljivost, nacionalnu sigurnost, legitimne komercijalne interese poput poslovnih tajni te prava intelektualnog vlasništva trećih osoba u skladu s načelom »otvoreni koliko je to moguće, zatvoreni koliko je to potrebno«.”

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama (NN 69/2022)

Uz zakone, Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-2026. (2021.) naglašava jačanje istraživačkih kapaciteta i znanstvene infrastrukture u Hrvatskoj. Predviđa mjere za poticanje suradnje između privatnog i javnog sektora, unaprjeđenje STEM obrazovanja te razvoj digitalnih vještina. Cilj je povećati broj istraživača i studenata u STEM područjima, prilagoditi obrazovne programe potrebama tržišta rada i uspostaviti nacionalnu istraživačku infrastrukturu za jačanje znanstvene izvrsnosti i inovacija.

To je strateški planirano u Planu razvoja istraživačke infrastrukture u Republici Hrvatskoj 2023.-2027. koji je usmjeren na unaprjeđenje postojećih istraživačkih procesa kroz ulaganja u područja zdravstvo, okoliš, energetiku, digitalizaciju i svemir. Plan predviđa uspostavu nacionalnog sustava za praćenje i vrednovanje istraživačkih infrastruktura, financijsku potporu, promicanje njihove uporabe od strane znanstvene zajednice, poticanje međunarodne suradnje, razvoj nacionalnog sustava za upravljanje i dijeljenje istraživačkih podataka i edukaciju istraživača u korištenju istraživačkih infrastruktura. Dokument naglašava važnost uspostavljanja politike otvorenog pristupa vođene FAIR načelima te nalaže javno financiranim istraživačkim infrastrukturnim projektima da razvijaju i redovito ažuriraju planove upravljanja podacima (DMP) kako bi se promovirao otvoreni pristup i ponovna upotreba istraživačkih podataka.

Drugi strateški dokumenti u hrvatskom istraživačkom i inovacijskom okruženju koji spominju otvorenost:

  • Croatia 2030: Roadmap for a Better Future (2020.) ukazuje na značajne slabosti u sustavu znanosti i istraživanja u Hrvatskoj. Iako izravno ne spominje otvorenu znanost, ističe važnost razvoja nacionalnog sustava informacija o istraživanju (CroRIS) kako bi se podržala digitalizacija znanstvenih procesa, stvorilo bolje okruženje za umrežavanje među akademskim, javnim i poslovnim sektorima te međunarodnom zajednicom.
    U Godišnjem izvješću o provedbi Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. godine za 2021. godinu (2023.) navodi se da je u sklopu strateškog projekta Znanstveno i tehnologijsko predviđanje pokrenut Croatian Research Information System – CroRIS, zamišljen kao središnji sustav za pružanje sveobuhvatnih, cjelovitih i pouzdanih informacija o znanosti u Hrvatskoj, povezivanje znanosti s gospodarstvom i promicanje otvorene znanosti.
  • U 2021. godini, Inicijativa za Hrvatski oblak za otvorenu znanost (HR-OOZ) započela je svoje aktivnosti prvim sastankom Vijeća HR-OOZ inicijative, označivši prvi korak prema razvoju nacionalnog plana otvorene znanosti. Početkom 2023. godine, HR-OOZ je podnio Prijedlog Hrvatskog plana za otvorenu znanost Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta, s ciljem poboljšanja razumijevanja otvorene znanosti, njezinih načela, prednosti i primjenjivosti. Plan se zalaže za otvoreni pristup publikacijama i istraživačkim podacima financiranim iz javnih sredstava, kao i za upravljanje istraživačkim podacima u skladu s FAIR i CARE načelima. Prijedlog također naglašava potrebu za educiranjem znanstvenika i nastavnika o temama vezanim uz otvorenu znanost.

Savjetodavno tijelo Ministarstva, odgovorno za razvoj znanosti, je Nacionalno vijeće za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj. Stručno tijelo NVZVOTR-a je Agencija za znanost i visoko obrazovanje (AZVO) koja osigurava kvalitetu visokoškolskih institucija i znanstvenih organizacija u Hrvatskoj putem vanjskog vrednovanja, akreditacije i procesa praćenja. Ovi procesi vode se prema Standardima kvalitete za vrednovanje u postupku reakreditacije visokih učilišta i znanstvenih instituta koje je izradio Akreditacijski savjet AZVO-a 2023. godine. Navedeni standardi vrednuju visoka učilišta i znanstvene institute na temelju kriterija poput primjenjivanja načela otvorene znanosti u svojim aktivnostima, procesima i aktima. Od institucija se očekuje da imaju i provode politike otvorene znanosti na institucijskoj razini, osiguravaju otvoreni pristup znanstvenim i stručnim publikacijama, obrazovnim sadržajima te istraživačkim podacima svojih znanstvenika te da vrednuju primjenu načela otvorene znanosti.